Gruppe eller team
Det er vigtigt, du som leder skelner mellem, om du har en gruppe eller et team. Det fører til mistrivsel, at kalde sig et team, hvis man i virkeligheden er en gruppe.
Et team er en gruppe mennesker, der har etableret så gode professionelle arbejdsmæssige relationer, at de er i stand til at reagere som en enhed.
Gruppen: Mangler at få etableret flere relationer mellem deltagerne i gruppen, og kommunikationen i gruppen er ikke optimal. Ikke alle deltageres ressourcer udnyttes.
Teamet: Alle relationer mellem deltagerne i teamet er etableret, og kommunikationen fungerer i teamet. Teamet kan bruge de enkelte deltageres ressourcer, og deltagerne kan inspirere hinanden i hverdagen.
Gruppe | Team |
|
|
Forhandling og samarbejde
Beslutninger træffes typisk ved forhandling i en gruppe, mens de typisk træffes gennem samarbejde i et team.
Forhandling | Samarbejde |
|
|
Hvor passer din enhed bedst?
Det er utroligt, hvad der kan udrettes, hvis det er ligegyldigt, hvem der får æren.
- Ukendt