Overlevering af dårlige nyheder
Du har været - og vil også fremover komme - i situationer på jobbet eller privat, hvor du er nødt til at overlevere dårlige nyheder.
Det er ofte følelsesladede øjeblikke, som både du og modtageren, husker resten af livet.
De fleste mennesker har ikke en strategi for, hvordan de overleverer dårlige nyheder. Nogle siger det måske bare ligeud, med risiko for af skade relationen for evigt, mens andre måske forsøger at forsøde tingene, måske undskylde, for at få den anden til at føle sig bedre tilpas (oftest uden den store succes).
Formel
Shelle Rose Charvet (founder LAB Profile®) tilbyder en formel for overlevering af dårlige nyheder:
Dårlige nyheder -> men gode nyheder -> og gode nyheder -> og gode nyheder.
Når du sætter den dårlige nyhed først (det negative), derefter anvender ordet "men" og tre gode nyheder (noget positivt), sætter du det op, så personen kan balancere den dårlige nyhed med tre gode nyheder, hvorved det bliver en lidt blidere proces.
Hvis du ikke har nogen gode nyheder, så find noget positivt i situationen eller relationen.
Eksempel
Du har udsendt et nyhedsbrev med tips og gode råd til dine kunder.
Du får en mail fra en person, der spørger om lov til at justere lidt i nyhedsbrevet, og sende det ud til sine egne kunder, som sit eget nyhedsbrev.
Du sætter et møde op med personen (fordi du vurderer, det er bedre at mødes fysisk end svare på mail), hvor du siger:
"Du får på ingen måde min tilladelse til at sætte dit navn på mine tips og gode råd, men jeg er glad for, at du kan lide mit nyhedsbrev, og jeg vil gerne have, at du sender nyhedsbrevet til dine kunder, og alt hvad du skal gøre er at lade det være præcis, som det er, de vil blive glade, du vil være glad og jeg vil være glad."
En kontant dårlig nyhed (ubetinget afslag), og derefter tre positive oplysninger.
Hvilken strategi har du, når du skal give dårlige nyheder?
Do you feel bad enough now to make some changes or would you rather wait until you feel even worse?
- Shelle Rose Charvet, Words That Change Minds