Eksempler Pygmalion-effekten

I skolen:
  • En lærer får at vide, at en elev er særligt talentfuld (uanset om det er sandt). Læreren giver eleven mere opmærksomhed, stiller højere forventninger og giver mere positiv feedback. Som resultat begynder eleven at præstere bedre.
  • I gruppearbejde kan en lederrolle blive givet til en elev, der anses for at være dygtig. Denne elev præsterer ofte bedre, fordi lærerens og gruppens forventninger øger elevens selvtillid og motivation.
På arbejdspladsen:
  • En leder tror, at en ny medarbejder har stort potentiale. Lederen giver medarbejderen mere ansvar og opmuntrer vedkommende til at tage initiativ. Medarbejderen oplever øget selvtillid og lever op til forventningerne ved at levere gode resultater.
  • En medarbejder, der ofte modtager ros for sit arbejde, vil sandsynligvis blive mere motiveret og præstere bedre, fordi medarbejderens indsats bliver værdsat.
I sport:
  • En træner tror, at en spiller har ekstraordinært talent og giver spilleren flere muligheder for at træne, deltage i kampe og modtage feedback. Spilleren forbedrer sig hurtigere og præsterer bedre, delvist fordi trænerens tro på spilleren øger spillerens selvtillid.
  • Et hold, der får at vide, at de har kapacitet til at vinde en vigtig kamp, kan blive mere motiveret og fokuseret og dermed præstere bedre.
I familielivet:
  • Forældre, der udtrykker tro på deres børns evner, fx ved at sige: “Jeg ved, du kan klare det,” kan bidrage til, at børnene føler sig mere selvsikre og yder deres bedste.
  • Et barn, der ofte får at vide, at barnet er god til matematik, kan begynde at identificere sig som “god til matematik” og arbejde hårdere for at opretholde dette billede.
I relationer:
  • En partner, der har høje forventninger til sin kæreste (fx at de er omsorgsfulde eller ambitiøse), kan opleve, at kæresten tilpasser sig disse forventninger og viser de ønskede egenskaber.
  • Venner, der udtrykker tro på hinandens evner (fx: “Du kommer til at lykkes med det projekt!”), kan bidrage til at styrke hinandens præstationer.
I sundhedsvæsenet:
  • En læge, der viser tro på, at en patient kan gennemføre en vanskelig behandling eller livsstilsændring, kan motivere patienten til at gøre, hvad der skal til for at lykkes.
  • Patienter, der føler, at sundhedspersonalet har tillid til dem, er mere tilbøjelige til at følge behandlingsplaner og tage vare på deres helbred.
I ledelse og teamwork:
  • En leder, der tror på, at deres team kan levere et krævende projekt, kommunikerer denne tro gennem entusiasme og støtte. Teamet præsterer bedre, fordi de føler sig motiverede og kompetente.
  • Et teammedlem, der får ansvaret for en vigtig opgave, fordi lederen tror på personens evner, kan føle sig inspireret til at præstere over forventningerne.
Opsummering

Pygmalion-effekten fungerer som en selvopfyldende profeti: Når vi har høje forventninger til nogen, kan vi ubevidst påvirke dem til at leve op til disse forventninger. Effekten er særligt kraftfuld i miljøer, hvor støtte, opmuntring og feedback spiller en stor rolle, som i skolen, på arbejdspladsen og i personlige relationer.

Hvilke eksempler kan du supplere med?


Af natur er mennesker næsten ens. Gennem deres udvikling bliver de vidt forskellige.

- Kungfutse