Styr på arbejdspresset
Det er et fælles anliggende for ledelse og medarbejdere at bidrage til en arbejdsplads med trivsel og styr på arbejdspresset.
Hvordan?
Direktionen må sørge for:
- Balance mellem arbejdsmængden og hvad de ansatte kan overkomme
- Klare referencerammer, så der ikke er i tvivl om, hvem der løser hvilke opgaver, og hvem der bestemmer hvad
- At det er legalt at sige fra, hvis arbejdspresset er for stort
Den daglige leder må sørge for:
- At observere arbejdet i dagligdagen, og tage kontakt til en medarbejder, hvis der observeres tegn på for højt arbejdspres og stress
- At gøre det klart, at det er legalt at sige fra over for et stort arbejdspres
Den enkelte medarbejder må sørge for:
- Selv at sige fra over for et stort arbejdspres
Hvornår?
Mistrivsel og stress udspringer ofte af:
- Travlhed og stort arbejdspres
- Store forandringer i virksomheden
- Forholdet til nærmeste leder og/eller ledelsen
Hvad nu hvis?
Hvis skaden alligevel skulle ske, er det nyttigt at vide, at den typiske reaktion hos personer, der har været udsat for chok og kriser, har fire faser over tid:
- Benægtelse, personen tror ikke episoden eller hændelsen er mulig
- Angst, skyld, sorg, vrede, hævnfølelse
- Bearbejdelse, trøstsøgning, samtale, terapi
- Normalisering
Hvor godt styr er der på arbejdspresset på din arbejdsplads?
Den ultimative bedrift er at sløre grænsen mellem arbejde og leg.
- Arnold Toynbee