Gruppe eller team
Det er vigtigt, du som leder skelner mellem, om du har en gruppe eller et team. Det fører til mistrivsel, at kalde sig et team, hvis man i virkeligheden er en gruppe.
Et team er en gruppe mennesker, der har etableret så gode professionelle arbejdsmæssige relationer, at de er i stand til at reagere som en enhed.
Gruppen: Mangler at få etableret flere relationer mellem deltagerne i gruppen, og kommunikationen i gruppen er ikke optimal. Ikke alle deltageres ressourcer udnyttes.
Teamet: Alle relationer mellem deltagerne i teamet er etableret, og kommunikationen fungerer i teamet. Teamet kan bruge de enkelte deltageres ressourcer, og deltagerne kan inspirere hinanden i hverdagen.
Gruppe | Team |
Vi arbejder godt sammen. | Vi stoler på hinanden. |
God deltagelse. | God deltagelse. |
Processpørgsmål kan tages op. | Processpørgsmål tages op som en del af det udviklende arbejde. |
Vi forhandler. | Godt samtaleklima. |
Informationer formidles. | Viden og indsigt deles. |
Konflikter dæmpes. | Konflikter bliver håndteret. |
Åbenhed begrænset. | Åbenhed er udviklende. |
Forhandling og samarbejde
Beslutninger træffes typisk ved forhandling i en gruppe, mens de typisk træffes gennem samarbejde i et team.
Forhandling | Samarbejde |
Sker når vi har forskellige mål. | Sker når vi har fælles mål. |
Processens midler er:
|
Processens midler er:
|
Løsninger ligger i et kompromis. | Løsninger skabes ved konsensus. |
Beslutninger rummer både mulighed for tab og gevinst, og er den bedst mulige løsning i den givne situation. | Beslutninger rummer kun mulighed for gevinst, og er den optimale løsning. |
Hvor passer din enhed bedst?
Det er utroligt, hvad der kan udrettes, hvis det er ligegyldigt, hvem der får æren.
- Ukendt
Perception is Reality (læs mere HER).
The more I see, the less I know for sure (John Lennon).
Hvis man ikke forstår et menneske, er man tilbøjelig til at betragte det som et fjols (Carl Gustav Jung).