Lille meditation

Her er en lille enkel øvelse til meditation for begyndere. Som alt andet kræver meditation træning. Det er en proces, hvor du bliver bedre og bedre, for hver gang du træner. 

  1. Sæt en timer eller et stopur til 12 minutter
  2. Sæt dig behageligt til rette i en stol (du holder dig bedre vågen siddende end liggende)
  3. Luk øjnene – og lyt til alle lydene omkring dig
  4. Føl temperaturen på din hud. Mærk dit tøj mod din hud
  5. Hvis der er dufte i lokalet, så læg mærke til dem
  6. Mens dine sanser er beskæftiget med de ydre indtryk, ret dit fokus indad og gå i en indre afslappet tilstand
  7. Fokusér på dit åndedræt, og oplev hvordan luft flyder ud og ind gennem din næse. Mærk forskellen mellem indånding og udånding
  8. Sig til dig selv ”Ånder ind” ved indånding, og ”Ånder ud” ved udånding. Fortsæt med dette gennem resten af meditationen
  9. Hvis du forstyrres af tanker, så bring blot fokus tilbage med ”Ånder ind” og ”Ånder ud”
  10. Efter 12 minutter kan du åbne øjnene og fortsætte dagen med mere energi og overskud

De første par gange, har du sikkert brug for at åbne øjnene og læse instruktionen.

Efter nogen øvelse kan du forlænge afslapningen med visualiseringsøvelser.

Det er den daglige øvelse, der gør mester.

Hvor kan du finde 12 minutter i din dagligdag?


You have power over your mind - not outside events. Realize this, and you will find strength.
- Marcus Aurelius