jpcoaching_perception.jpg

Perception is Reality (læs mere HER).
The more I see, the less I know for sure (John Lennon).

jpcoaching_rod.jpg

Hvis man ikke forstår et menneske, er man tilbøjelig til at betragte det som et fjols (Carl Gustav Jung).

Overbevisningskanal

Din overbevisningskanal (eller foretrukne kommunikationskanal) refererer til dit foretrukne repræsentationssystem, og bestemmer hvordan du foretrækker at kommunikere, og hvilken slags information du skal bruge for at kunne tage en beslutning.

Er du fx sælger, er det nyttigt at vide, hvordan dine kunder overbevises og tager beslutninger. Om de overbevises af farverige billeder og visuelle præsentationer, af tekniske specifikationer, af at prøve det selv eller af din passion for dit produkt.

Den forkerte præsentation vil frastøde dine kunder i stedet for at overbevise og indfange dem.

Det er vigtigt at bruge de formuleringer og ordvalg, der rammer kundens repræsentationssystem.

Visuel overbevisningskanal

”Det skal se rigtigt ud” personer er overbevist, når de kan lide det, de ser. De har brug for en visuel præsentation og repræsentation af, hvad du tilbyder. Vis dem dine fysiske produkter eller vis et diagram eller en farverig graf af din idé.

Auditiv overbevisningskanal

”Det skal lyde rigtigt” personer reagerer på, hvordan tingene lyder. De er særligt sensitive overfor kvaliteten af lyde og din stemme, og de opdager hurtigt tøven eller usikkerhed. Har du lagt mærke til, at nyhedsoplæsere ofte lyder meget myndige?

Kinæstetisk overbevisningskanal

”Det skal føles rigtigt” personer har brug for at gøre eller røre tingene eller gøre noget sammen med andre. Det skal føles og mærkes rigtigt. Sørg for at de får ”hands on” erfaringer og prøver tingene af. De begejstres ikke af din fine salgstale eller dine farverige billeder.

Auditiv Digital overbevisningskanal

En ”det skal give mening” person har behov for at forstå tingene, og at det giver mening på en logisk måde. Overbevisningskanalen hænger sammen med det auditive digitale repræsentationssystem. Det skal give mening ellers kan det være lige meget.

Hvad vil det give dig at kende din egne og andres overbevisningskanal?


I stedet for at have et ur, bør du have et kompas. Det er vigtigere, i hvilken retning du går, end hvor hurtigt du går.
Stephen R. Covey

jpcoaching_perception.jpg

Perception is Reality (læs mere HER).
The more I see, the less I know for sure (John Lennon).

jpcoaching_rod.jpg

Hvis man ikke forstår et menneske, er man tilbøjelig til at betragte det som et fjols (Carl Gustav Jung).